
Årshjul åk 7-9

Syftet
syftet med projektet är:
- Att synliggöra för eleverna vilka tekniska lösningar som ligger bakom de program som finns i datorer, surfplattor och mobiltelefoner 
- Att eleverna ska lära sig mer om blockprogrammering med hjälp av micro:bit. Micro:bit är ett verktyg som anses vara lättillgängligt, och eleverna kan snabbt koda en färdig produkt. 
- Genom att lära sig hur styr- och reglersystem fungerar och få kunskap om ord och begrepp om systemen lär sig eleverna hur många tekniska lösningar fungerar. 
- Att eleverna utvecklar intresse för och kunskaper om tekniken som omger oss. 
- Eleverna ges möjligheter att använda ämnets begrepp och att utveckla kunskaper om hur tekniska lösningar används och fungerar 
- Att utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar 
- Att utveckla kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion 
Centralt innehåll 7-9
- Hur komponenter och delsystem benämns och samverkar inom tekniska system, till
exempel informations- och kommunikationsteknik och transportsystem.
- Tekniska lösningar för styrning och reglering med hjälp av elektronik och olika typer
av sensorer. 
- Hur tekniska lösningar som utnyttjar elektronik kan programmeras. Begrepp som används i samband med detta.
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik
- Egna konstruktioner där man använder styrning eller reglering med hjälp av
programmering.
 
Central innehåll 4-6
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
- Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade
med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.